Het gebeurt regelmatig dat  gemeenten bij uitkeringsgerechtigden informatie opvragen: afschriften van bankrekeningen, salarisspecificaties, bewijzen van huurbetaling  etc. etc. Onze advocaat sociaal zekerheidsrecht legt uit hoe dit zich verhoudt tot het in de Participatiewet neergelegde bewijsvermoeden.

In deze zaak had betrokkene bij de gemeente een uitkering aangevraagd. De gemeente had hem om allerlei informatie gevraagd. Hij diende deze binnen een bepaalde termijn in te leveren. Betrokkene had de door de gemeente verlangde gegevens in een grote enveloppe gedaan en deze binnen de termijn aan de  balie van de gemeente afgegeven. Hij had daarbij om een ontvangstbewijs gevraagd en  gekregen. Ter plaatse heeft de gemeente niet gecontroleerd welke gegevens er in de enveloppe zaten.

Bij latere controle door de met de aanvraag betrokken medewerker bleek dat niet alle gegevens in de enveloppe zaten. Daarop besloot de gemeente de aanvraag buiten behandeling te stellen. Volgens de Centrale Raad had de gemeente  dit niet mogen doen. In plaats daarvan had zij betrokkene een nieuwe termijn moeten stellen om deze gegevens alsnog in geding te brengen.

De gemeente had de aanvraag niet direct buiten behandeling mogen stellen. De gemeente had dit kunnen ondervangen door de aan de balie afgegeven stukken meteen en in het bijzijn van betrokkene op volledigheid te controleren. De Centrale Raad heeft daarbij overwogen dat in het geval als het onderhavige, waarin betrokkene in reactie op een verzoek om nader gemelde gegevens te verstrekken stukken inlevert bij de balie van het gemeentehuis en vervolgens een afgifte of ontvangstbewijs ontvangt zonder dat direct wordt gecontroleerd welke stukken precies zijn ingeleverd aan het afgiftebewijs of de ontvangstbevestiging in beginsel het vermoeden kan worden ontleend dat alle gevraagde stukken volledig zijn verstrekt. Vraag dus altijd om een ontvangst – of afgifte bewijs.

Advocaat sociaal zekerheidsrecht

De sociaal zekerheidsrecht advocaten van Advocatenkantoor Appelman hebben lange ervaring in de Participatiewet. Advocatenkantoor Appelman biedt – naast de kwaliteit van een groot kantoor – ook de voordelen van een kleine organisatie. Wij kennen onze cliënten, zijn flexibel en kunnen de kosten laag houden. Doordat wij een klein team zijn, zijn de lijnen kort. Neem contact met ons op voor een gratis kennismakingsgesprek.

Waarom ons

Gratis kennismakingsgesprek

5000+ zaken behandeld

Flexibel én voordelig

Ook pro-deo

30+ jaar ervaring

Woensdag inloopspreekuur

Door Edward Appelman op 22 maart 2018 Leestijd: 2 minutes